Ziektekosten

Al sinds ergens in november onderhou ik een innige emailrelatie met onze ziektekostenverzekering. Want omdat we ons per 1 januari 2011 in Nederland afmelden en in Portugal aanmelden, zou je denken dat we per dezelfde datum van de verzekering af kunnen komen. Nou, dat had ik mooi mis. Eerst kreeg ik nog onschuldig bericht of ik dan maar een formulier wilde invullen. Ja, we worden afgemeld in de GBA; nee, we hebben geen inkomen uit Nederland meer; ja, we blijven langer dan 3 jaar weg. Appeltje-eitje zou je denken. Todat we een bericht kregen dat we dan eerst maar 's moesten bewijzen dat we inkomen in het buitenland hadden, door bijvoorbeeld een kopie van onze nieuwe arbeidsovereenkomst op te sturen. Wat?!? Ik ben maar even gaan bellen met Leeuwarden. Voorzichtig zei ik tegen die mevrouw dat ik eigenlijk vind dat het hun geen r..t aangaat waar ik in het buitenland mijn geld vandaan haal. Stel dat ik de loterij heb gewonnen, en lekker ga rentenieren? Om een lang verhaal een stuk korter te maken: ze bleven bij hun standpunt. Dus dan is het wachten op het bewijs van uitschrijving dat de gemeente Lansingerland ons gaat toesturen, geen punt hoor.
Totdat ik vandaag ineens een bericht uit Leeuwarden kreeg: ze hadden informatie uit het GBA ontvangen dat we per 1 januari 2011 zijn geëmigreerd, dus hebben we per die datum geen recht meer op verzekering in Nederland, dus hebben ze de boel beëindigd. Krak.... brekende klomp...