Koken op z'n Nederlands

Af en toe laten we uit Nederland wat spullen opsturen, en soms zit daar een kookblad bij. Altijd leuk om nieuwe ideeën op te doen, en nieuwe recepten te maken. 
Toen we nog in Nederland woonden, viel ons niet echt op dat je in de supermarkt van alles kant-en-klaar, voorgewassen, voorgesneden, en gemengd kunt kopen. Uiteraard kost zo'n produkt behoorlijk meer dan zelf wassen, snijden en mengen, maar kennelijk is dat geen probleem voor winkelend Nederland want het aanbod wordt steeds groter.
Hier in Portugal is dat heel anders. Voorgesneden champignons en zakken slamix kun je nog wel krijgen, maar verder zul je toch echt zelf aan de slag moeten.

Ik werd daar weer meer geconfronteerd toen we deze week een Allerhande ontvingen (bedankt Marjolein!). Er staan allemaal lekkere winterse recepten in. Van het bladeren alleen al kreeg ik trek, maar ik kwam er al snel achter dat ik voor een aantal recepten eerst wat alternatieven moet bedenken voordat ik er mee aan de slag kan.


Voor de kant-en-klare pannenkoekjes kan ik nog wel een oplossing bedenken. Wokzalmreepjes is vast niets anders dan in reepjes gesneden verse zalm. Paddenstoelenmelange lukt ook nog wel.
Met de "scharrelkalkoendijblokjes" heb ik al meer moeite, al was het alleen maar om het woord en het grote onzingehalte van het produkt.
Maar wat zit er in de "Italiaanse roerbakmix"? Groente ja, maar wat dan precies? Nou goed, daar kan ik zelf wel wat voor bedenken. 
En wat denk je dan van "Italiaans gekruid gehakt", een produkt speciaal voor mensen die zelf gehakt kneden vies vinden? En wat zijn dan de Italiaanse kruiden die erin zitten?

Wat ik helemaal hilarisch vind zijn de instructiefilmpjes die je op de Allerhande website kunt bekijken. Zoals daar zijn: prei wassen, paprika's schoonmaken, knoflook snijden, pompoen schillen en snijden, citrus snijden.

Ik krijg een beetje de slappe lach van al die onzin...