De Waterkant almanak

Wereldberoemd in heel Portugal is O Verdadeiro Almanaque Borda d'Água, oftewel De Echte Waterkant Almanak. Je kunt het een beetje vergelijken met de Enkhuizer Almanak.
Voor een paar euro koop je er eentje. En dan ben je de trotse eigenaar van 6 blaadjes dun papier, met daarop 24 pagina's tekst. De lettertjes zijn zó klein dat ik die allang niet meer zonder leesbril kan lezen.

Maar wát een informatie staat erin! Het is bijna teveel om op te noemen. Per maand een overzicht van de zonsopkomsten en zonsondergangen, een spreekwoord, astrologische informatie, maanstanden. Ook krijg je per maand informatie over wat je in zowel groentetuin als siertuin kunt zaaien en planten, en welke boerderijdieren je moet inenten, scheren, castreren, etc.
Het opvallende bij deze informatie is dat er rekening wordt gehouden met de maanstand, bijvoorbeeld alleen bij wassende of afnemende maan zaaien of oogsten. Dit komt uit de leer van biologisch-dynamisch tuinieren. Iets waar me eens in heb verdiept en daarna heb besloten dat dat helemaal niet bij mij past. Grappig om te zien dat de doorgaans zo nuchtere Portugees hier op let.

En alsof het nog niet genoeg is krijg je ook nog getijdeninformatie, wanneer de maan in welk sterrenbeeld staat, zons- en maansverduisteringen, en een hele lijst met data van feesten en markten in heel Portugal.

Ik hoef echt niet elk jaar een nieuwe. Ik neem aan dat, wanneer ik dit jaar de erwtjes in februari kan zaaien, dat volgend jaar vast in dezelfde maand kan. Maar al met al vind ik het een erg leuk blaadje!