Wat de immigrant niet kent...



Op het gebied van vlees zijn we in Nederland niks meer gewend. Slechts bepaalde delen van een dier worden verwerkt tot consumentenprodukten, de rest wordt tot diervoer verwerkt of gaat de afvalbak in. En het lijkt er op dat het steeds erger wordt. Kon je zo’n 5 jaar geleden bijvoorbeeld nog lever krijgen bij de slager, nu halen de meeste mensen daar hun neus voor op en is het inmiddels slecht verkrijgbaar.

Hoe anders is dat in Portugal. Hier is men nog steeds gewend alle onderdelen van een dier te eten. Er wordt zowat niets weggegooid. Natuurlijk liggen er in de supermarkt de vertrouwde pakjes met kipfilet en karbonades, maar je moet niet gek opkijken als daar allemaal voor ons Hollanders onbekende dingen tussen liggen. Om maar eens wat te noemen: kalfshoefjes, varkenstong, stierenklootjes, pens, kippenklauwtjes, niertjes, varkensstaarten en –oren.

Als je aan een Portugees vertelt dat dergelijke dierenonderdelen in Nederland tot diervoer wordt verwerkt, staan ze je aan te kijken alsof je een grapje maakt. Dat kun je toch niet menen? Dat is allemaal goed eten! Geven ze in Nederland echt pens aan de hond? Wat zonde zeg, dat is zo lekker, dat geef je toch niet aan je hond?
Op zondag gaan Portugezen massaal buiten de deur lunchen, in een typisch Portugees restaurant, dat op zondag “cozido à Portuguesa” serveert. Een gerecht van gekookt vlees (met bijvoorbeeld varkenspoot, varkensoor, varkensbuik, diverse worstsoorten) met gekookte aardappelen, wortel en kool. Zelf vinden ze het een geweldig lekker gerecht; ik heb het weleens gezien (en geroken), en ik vond het allesbehalve aantrekkelijk. Grijs gekookt vlees heeft wat mij betreft nou eenmaal niks aantrekkelijks.

Nou ben ik zelf niet zo avontuurlijk aangelegd wat vlees betreft. Niet gek, want ik ben opgevoed door een vrouw die gruwde van vet, en zelfs nog (denkbeeldige?) vetrandjes aan kipfilet wist te ontdekken. Er kwamen heel veel dingen gewoon niet op tafel, dus die heb ik nooit leren eten. Gelukkig is dat later best goed gekomen.
Je zal mij ook niet snel op een varkensoor of een kalfshoefje zien sabbelen. Maar lever vind ik heerlijk, en in Portugal heb ik bijvoorbeeld moelas (kippenmaagjes) en morcela (bloedworst met rijst) leren eten. En wie weet, probeer ik toch ooit 's een varkensoor...