Wild

We vinden het altijd wel lekker om aan het eind van het jaar 's een paar keer wild te eten, een lekker gerecht met hert, zwijn, haas, fazant, noem het maar op. In Nederland is dat geen enkel probleem: je gaat naar de poelier en haalt een stuk haar- of vederwild.


Hier in Portugal wordt flink gejaagd, zo'n beetje van augustus tot februari mag er op donderdag en zondag worden gejaagd. Je hoort op die dagen dan altijd wel ergens een geweer afgaan. Dus je zou denken dat wild hier prima verkrijgbaar zou zijn, maar niets is minder waar. Ik denk dat de jagers alles voor zichzelf houden, want je ziet het haast nergens. Daarnaast kennen ze hier niet zoiets als een "poelier".

Toch had ik me voorgenomen wild op tafel te zetten op kerstavond. Uiteindelijk heb ik wat gevonden, in de vriezer bij de supermarkt, pakjes everzwijn en pakjes hert. Daar heb ik me toch een lekker stoofpotje van gemaakt! Heerlijk. En wat nou zo fijn is: er is nog een beetje over. Dus kunnen we nog een beetje nagenieten van dat lekkers!