Verhuurwebsites Blues



Om een zo hoog mogelijk bezetting van de vakantiehuizen te krijgen, is het belangrijk dat niet alleen je eigen website goed te vinden is, maar dat je ook op verschillende verhuurwebsites staat.

Al sinds de start van Casas Fruta deden we zaken met Belvilla. Een duur grapje, want zij vragen maar liefst 30% commissie per boeking.
Je zou denken dat zo’n bedrijf begrijpt dat het niet zou bestaan zonder huiseigenaren, en dat ze daarom “hun” huiseigenaren alle mogelijk service bieden. Maar dat is een misvatting. In de loop der tijd merkten we meerdere wijzigingen in de manier van werken, waarover we niet werden geïnformeerd. Dit irriteerde ons steeds meer.
 We waren al van plan het contract geen jaren meer te laten doorlopen, en in mei dit jaar kwam dat proces in een stroomversnelling terecht. We gaven onze prijzen voor 2014 door, en tot onze stomme verbazing kregen we bericht dat die niet werden geaccepteerd. Ons werd fijntjes medegedeeld dat wij niet zelf onze prijzen bepalen, maar dat Belvilla dat voor ons doet. Ik hoef niet uit te leggen dat alle alarmlichten en –toeters hier overuren hebben gedraaid!
Dat was voor ons de druppel, tot hier en niet verder. Einde verhaal, einde contract. 

Vervelende ervaring, maar we moesten vooruit.
We wilden graag op TripAdvisor komen te staan, zodat gasten ook daar een beoordeling kunnen plaatsen. Hiervoor ga je in zee met HolidayLettings in de UK. Je verhuurt je huis bij HL, en omdat zij eigendom zijn van TripAdvisor kom je automatisch op de TA website te staan. Dat grapje heeft ons 300 pond gekost voor een jaar, maar we hadden goede hoop. Helaas...
De service is ronduit belazerd. Op hun website staan nergens contactgegevens, en als je die eindelijk boven water hebt kom je erachter dat ze alleen doordeweeks overdag bereikbaar zijn.

Als je ze belt hang je uren in de wacht, en als je ze mailt duurt het weken voor je antwoord krijgt. Ook HL haalt allerlei grapjes uit die huiseigenaren geen warm gevoel geven, dus ook hier zullen we geen langdurige relatie opbouwen.

Wat nu? We wisten dat Booking.com tegenwoordig ook vakantiehuizen aanbiedt, dus hebben we ons daar maar eens in verdiept.
De commissie viel niet heel erg tegen, 15% per boeking, dus hebben we ons aangemeld. We zijn meteen aan het werk gegaan, er ging behoorlijk veel tijd in zitten om de pagina op te bouwen. Tijdens de opbouw stuurden we een aantal mails naar Booking over aanvullingen/wijzigingen (je kan als huiseigenaar namelijk niet zelf alles wijzigen). Op de mails werd niet gereageerd. Toen ik een mail stuurde met het verzoek ons te bellen over de openstaande punten, werd er niet gereageerd en niet gebeld. Zelf bellen hielp ook niet. Een collega zou zeker doorgeven dat ik had gebeld, en onze contactpersoon zou zeker terugbellen; maar niet meer die dag want het was bijna 6 uur dus... tja...
De volgende dag hebben we tot de lunch gewacht, maar toen ze nog steeds niet had gebeld hebben we er de brui aan gegeven. We hebben een mail gestuurd met als onderwerp Cancel Publication, dat moet toch opvallen?
Het zal niemand verbazen dat onze contactpersoon diezelfde middag opbelde. Ze had mijn mail nog niet gelezen nee. Ze was stomverbaasd! Ze belde nu toch terug? Ze had het zo druk gehad, het was toch niet erg om een week te moeten wachten? Dûh...

We zijn ontzettend verbaasd. Zijn wij nou zo dom, of willen al die bedrijven geen geld verdienen? Of verdienen ze al zoveel geld dat ze van een paar vakantiehuisjes niet warm worden?

Het is wel even goed zo, dit waren wel weer even genoeg frustraties voor een jaar!