Snorremans


Afgelopen woensdag hebben we een heel jong katje vlakbij ons huis gevonden. Ik heb de plaatselijke dierenvrienden van Rede Leonardo opgebeld in de hoop dat zij hem konden opvangen, maar zo werkt dat dus niet. Ze wilden me wel op weg helpen, dus ben ik met een van hen naar een dierenarts gegaan, want ik dacht dat hij een ontstoken oogje had en uitgedroogd was. Het ventje leek hun echter gezond, en zijn leeftijd werd geschat op 4 weken. Daar sta je dan: het asiel zit vol, dierenartsen vangen geen dieren op, dus kon ik weer naar huis met het katje. Wij kunnen echt geen kat hebben want we zijn allebei allergisch, maar hem aan zijn lot overlaten doe je ook niet. In huis kon hij in ieder geval niet, dus leende Rede Leonardo ons een kooi, zodat hij buiten onder de veranda kon logeren.

Eerst dachten we dat hij in het bos geboren was, maar hij gedroeg zich helemaal niet wild, en omdat hij ook nog eens in zijn eentje was denken we dat het haast niet anders kan dan dat iemand hem bij de poort heeft gedropt. Daarnaast weet hij wat hij met dat kattenbakgrind moest, is hij niet bang van ons, en hij weet feilloos dat die bruine smurrie op een schoteltje zijn eten is.
Na een dag was hij wel gewend aan regelmatige maaltijden, en kreeg hij steeds meer energie. Als meneer even geen aandacht kreeg ging hij piepen (hoewel, piepen, hij lijkt wel een kikker). Eerst lukte het me nog om hem bij zijn nekvel te pakken om hem een beetje te poetsen (hij doet het zelf wel maar hij valt nog wel ’s om, hij staat nog niet zo stevig), maar na twee dagen liet hij dat mooi niet meer gebeuren!

Nooit geweten dat zo’n klein hummeltje zoveel in mij zou losmaken! Als ik niet bij hem in de buurt was voelde ik me schuldig dat hij daar in zijn eentje zat, buiten, in een kooi. Hij hoort natuurlijk vrij te kunnen bewegen en de wereld te ontdekken. Dus gaf ik hem veel aandacht, en speelde ik veel met hem. Ik maakte me zorgen of ik het wel goed genoeg deed, en sliep er maar slecht van.

Vrienden van ons zochten nog een katje, dus heb ik ze gebeld of ze nog plek hadden voor ons kleintje. Ze wilden het wel proberen, dus vrijdag is hij naar hun verhuisd. Zij hebben een volwassen kat en eentje van een week of 10, en nog een heel stel andere dieren. Ik weet zeker dat hij daar een prima leventje gaat hebben!

Bij mij is er een last van mijn schouders gevallen. Mocht het ooit weer gebeuren laat ik het beestje vast niet aan zijn lot over, en dan maar hopen dat er weer een goed tehuis voor gevonden kan worden. Want dat is wel een probleem hier. Weinig Portugezen laten hun honden en katten steriliseren of castreren, dus worden het er steeds meer. Vaak eindigen nestjes in een emmer water, en soms worden de dieren bij anderen voor de deur gezet. Meestal bij buitenlanders, want die zijn stukken aardiger voor dieren dan de gemiddelde Portugees. Maar ondertussen heeft elke niet-Portugees wel een of meer dieren in huis, dus de markt raakt verzadigd. Er gaat vast een moment komen dat dieren niet meer ondergebracht kunnen worden, en dan is een spuitje bij de dierenarts nog de enige optie. Triest maar waar!