Bomenvreter

Vorig jaar werd de  jonge appelboom bij Casas Fruta aangevallen door een of ander insect. Er zat een gaatje in de stam, en naast de boom lag allemaal pulp. De stam was van binnen over zeker 15  centimeter volkomen uitgehold, maar de dader vonden we niet. We hebben het boompje vervangen door een nieuwe; de stam van de aangetaste boom hebben we onder de holle plek afgeknipt en daarna hebben we de boom thuis op een beschut plekje geplant. Die is weer mooi uitgelopen, dus dat kan alsnog een fraaie appelboom worden. En dat is maar goed ook, want ook het nieuwe appelboompje bij Casas Fruta is aangevallen, dus nu hebben we weer een vervangende boom nodig.
Ik wilde nu wel eens weten wat het was, dus heb ik een paar stukken aangetaste stam afgeknipt en in een zakje gedaan, en deze keer kwam ik de dader ook tegen: een rups van een centimeter of 4. Met dit zakje ben ik naar de "gifwinkel" gegaan, en zij wisten meteen wat het was. Ik heb een flesje blauwe zooi gekocht waarmee ik de andere bomen kan beschermen tegen de eitjes van de gestippelde houtvlinder.
Een mooie vlinder, dat wel, maar als de eitjes zich eenmaal toegang tot de kern van de boom hebben verschaft valt er niet veel meer te lachen. De rups blijft 2 tot 4 jaar in de boom zitten, en in die tijd vermoordt hij gewoon de boom.
Ik snap wel dat ze precies onze bomen uitzoeken: Casas Fruta ligt midden tussen appel- en perenboomgaarden, en die Portugezen weten van wanten als het om gifgebruik gaat. Dus als zo'n vlinder dan ineens een onbeschermd boompje tegenkomt, dan heeft de boom geen schijn van kans!