Supermarktrel

Pingo Doce, een Portugese supermarktketen (maar voor bijna 50% in eigendom van Ahold), is het gedoe in Portugal een beetje zat. Belastingverhogingen en strenge kredietvoorwaarden zijn aan de orde van de dag. Dus heeft men besloten een deel van het kapitaal naar Nederland te verplaatsen. En dat valt niet goed, het halve land staat op z'n achterste poten! In Nederland betaalt het bedrijf minder belasting dan in Portugal, maar ook in Portugal blijft het gewoon belasting betalen omdat slechts een deel wordt verplaatst.
Er wordt opgeroepen tot een boycot van de Pingo Doce supermarkten, personeel wil nu het Nederlandse minimum loon krijgen, en nog wat van die ideeën. Waarbij men voor het gemak vergeet dat al die andere supermarktketens, zoals Lidl en Continente, ook deels in het buitenland zitten. Bijna de gehele top-20 van beursgenoteerde Portugese bedrijven zit in het buitenland.
Men is ook even vergeten dat het zwart geld circuit in Portugal in 2011 meer dan 40 miljard euro groot was, een enorm groot bedrag waarmee de helft van de lening bij Europa afbetaald zou kunnen worden. Want als een Portugees kans ziet om geen belasting te betalen dan zal hij dat ook zeker niet doen.
Nou ja, ik heb er verder niet zoveel verstand van, ik heb nooit economie gehad op de middelbare school ;o), en ik ken niet alle details. Het probleem is ongetwijfeld ingewikkelder dan ik als eenvoudige burger kan overzien.
Ik denk zelf dat het allemaal wel zal loslopen. Ik doe altijd boodschappen bij de Pingo Doce, en dat blijf ik gewoon doen!