Hoezo, sociaal?

Facebook, Twitter, LinkedIn, en al die andere websites, worden "social media" genoemd. Omdat het een aanvulling zou zijn op je sociale contacten. Maar ik vind het eigenlijk helemaal niet zo sociaal. Da's persoonlijk natuurlijk, maar ik leg even uit waarom ik dat vind.
Jaren geleden, toen al die sites nog niet bestonden, hadden mensen ook al een eigen mening, uiteraard. Maar heel veel verder dan de huiskamer en verjaardagsfeestjes kwam dat niet vaak. Commentaar op een voetbalwedstrijd, een televisieprogramma, de nieuwe vriendin van voetballer zus-of-zo; het ging en gaat echt overal over. 

Het nadeel van social media is dat iedereen de kans heeft, en het dus nodig vindt, zijn of haar mening uitgebreid het web op te slingeren. Als er bijvoorbeeld weer een nieuwe aflevering van Ik Vertrek is geweest logt iedereen meteen aan het eind van het programma in op Facebook om ongezouten hun mening over de geportretteerde mensen te geven. Lekker makkelijk, afgeven op mensen die je niet kent.
Ja, ik heb zelf ook een Facebook account, voornamelijk om pagina's te kunnen maken voor onze vakantiehuizen. En als gevolg daarvan volg ik vele andere pagina's om eventueel interessante informatie voor gasten te kunnen delen. En als ik dan toch bezig ben ook wat pagina's uit persoonlijke interesse. Ik heb ongeveer 50 Facebook vrienden, dat zijn mensen waar ik ook zonder Facebook contact mee heb. Komen we elkaar verder nooit tegen, dan zul je op een dag merken dat we geen Facebook vrienden meer zijn, want het is voor mij ter ondersteuning van de vriendschap, en niet in plaats van.

Ik heb eens een positieve recensie geschreven op de Facebook pagina van een leverancier, die ik na een tijd maar heb verwijderd omdat 2 vrouwen het nodig vonden hun gif over dezelfde leverancier via mijn verhaal te spuien. Ze gingen verschrikkelijk tekeer, reageerden steeds stevig op elkaars ellende. Ik opperde nog dat ze dan beter zelf een negatieve recensie konden schrijven in plaats van dat via mijn verhaal te doen, maar ook daar gingen ze weer vreselijk over tekeer. Verwijderen was de enige mogelijkheid om dit gekakel te stoppen.
Met LinkedIn, het zakelijke netwerk, ben ik gestopt. Ik sta er nog wel op, maar heb mijn connecties teruggebracht tot 1: mijn lieve echtgenoot. Het had voor mij geen enkel zakelijk nut om hier nog tijd aan te besteden, nog nooit heeft iemand via LinkedIn een vakantiehuis bij ons geboekt. Zouden andere mensen wel zakelijk voordeel hebben van dit netwerk? Wat mij betreft dient het alleen om te laten zien hoeveel connecties je hebt, een soort kwartet in het groot.
Al met al haak ik op steeds meer sites af, en lees ik steeds minder op de sites waar ik nog wel een account heb; de ergernis die het opwekt geeft mij geen "social" gevoel.
Hakketakken op Facebook op iedereen die op TV verschijnt? Me op Twitter negatief uitlaten over klanten? Je zakelijke kwaliteiten tot vervelens toe benadrukken op LinkedIn? Mij niet gezien! Ik lees alleen maar, en als ik ergens een mening over heb hou ik die heel vaak voor mezelf. En soms schrijf ik er een blog over ;-)