Verblijf verlengd

Na onze emigratie eind 2010 hebben we ons in januari 2011 bij de gemeente gemeld om ons in te schrijven. We kregen toen een document waarmee ons verblijf in Portugal voor 4 jaar geregeld was.
Die periode is nu bijna verstreken, dus moesten we aan de slag om ons verblijf te verlengen. Daarvoor moesten we ons melden bij de vreemdelingendienst (SEF). De Portugese bureaucratie een beetje inschattend hadden we het plan ons daar ruim op tijd te melden. Maar hoe gaat dat, het schuift steeds vooruit, dus voor ons gevoel werd het uiteindelijk toch een beetje krap.
Maar we zijn weer eens positief verrast!
Toen ik vorige week eindelijk belde om een afspraak te maken, werd me verteld dat dat geen probleem was, konden we de volgende dag misschien al komen? Ik viel zowat van m'n stoel. Dat had ik niet verwacht; ook doordat vrienden voor dezelfde uitdaging staan, en een afspraak maakten bij een ander regiokantoor, waar ze in februari 2015 al terecht kunnen.
Maar goed, de volgende dag was me iets te voortvarend, dus maakte ik een afspraak voor deze week. Kon ik mooi nog even de formulieren invullen, de benodigde documenten bij elkaar zoeken, en pasfoto's laten maken.
Gisteren was het dan zover: ik had om 10 uur een afspraak en Geert om 11 uur. Om kwart voor 11 mochten we naar binnen, en een half uur later stonden we weer buiten, allebei in het bezit van een fonkelnieuwe Cartão de Residência Permanente, oftewel een permanente residentenkaart. Dat permanent moet je ruim zien, de kaart is geldig tot januari 2025.
Hoe dan ook: we zitten voorlopig 10 jaar goed, prettig geregeld!